Luisterkracht: empathisch leren luisteren-

op 17 januari en 4 februari 2022

Je kent het zelf waarschijnlijk ook: uit een gesprek komen met een ontevreden gevoel: er is niet naar mij geluisterd! Slecht luisteren is de ziekte van deze tijd. Maar liefst 2/3 van alle Nederlanders voelt zich niet gehoord. Hoe kan dat?
 
Luisteren op een manier dat de ander zich gehoord voelt is niet zozeer een kwestie van vaardigheden als wel van jouw houding, de manier waarop je in het gesprek zit. In hoeverre ben je in staat om te luisteren naar jouw gesprekspartner achter alle vooringenomenheden. En zie je wellicht jouw eigen mening als enige waarheid, wil je gelijk hebben? Vaak gaan we te weinig in op de wensen en behoeften van anderen en blijven we teveel hangen in onze eigen gedachtensporen en ervaringen.

Écht luisteren vraagt iets van je. Je krijgt er ook iets voor terug, namelijk een sterk verbeterd contact met jouw gesprekspartner. Gesprekken krijgen meer diepgang en zijn van hogere kwaliteit. Zowel privé als op je werk zullen gesprekken beter verlopen en contacten bevredigender worden. Door het voorkomen van ruis van zender naar ontvanger ontstaat meer duidelijkheid en zul je vervolgens zelf ook beter begrepen worden.

In deze training van twee dagen ga je ervaren hoe je op een onbevooroordeelde manier aanwezig kunt zijn in gesprekken en zo kunt luisteren dat jouw gesprekspartner zich werkelijk gehoord voelt. Je leert hoe je sturend kunt zijn in het gesprek zonder dominant over te komen.  

 
Reserveer je Plek Neem een optie

Luisterkracht

Laat je gegevens achter als je meer informatie wil over deze training.  

    Voor wie

    Voor iedereen die zich oprecht wil verdiepen in zijn of haar gesprekspartner.
    Hierbij ga je de confrontatie met jezelf niet uit de weg. Ook zeer geschikt voor mensen die hun coachvaardigheden willen ontwikkelen.

     

    Programma

    Thema eerste dag: Ik en luisteren

    • Luisterhouding
    • Waarnemen en interpretatie
    • Onbevooroordeeld luisteren
    • Luisteren vanuit gevoel
    • Inzicht in de manier waarop u naar de wereld kijkt (communicatiemodel)

    Thema tweede dag: Ik en de ander

    • Afstemmen op de ander
    • De juiste vragen stellen
    • Verbaal en non-verbaal luisteren
    • Bewust in het hier en nu zijn
    • Inzicht in de valkuilen van een gesprek
    • Interventieniveaus

    Het resultaat

    • Loslaten: van oordelen en meningen
    • Bewustzijn: openstaan en accepteren wat er komt. In het hier en nu zijn
    • De juiste reactie: tussen de regels door luisteren, gevoel en behoeften herkennen en weer kunnen geven
    • Concrete handvatten om meer uit uw gesprekken te halen
    • Vastlopen in een gesprek is verleden tijd

    Voorafgaand aan de training ontvang je een voorbereidingsopdracht waarmee je jouw persoonlijke leerdoelen concreet formuleert. Tijdens de training wordt je gestimuleerd om deze leerdoelen te behalen.

    Investering 

    • 2 Trainingsdagen – 17 januari en 4 februari 2022 in het Hilton Royal Park Hotel in Soestduinen
    • Trainingsmaterialen
    •  Lunch en consumpties 

    Totaal € 1.495,- (ex. 21% btw)